Een online marketing strategie is een plan om jouw marketingdoelstellingen te behalen via online kanalen. Je kan denken aan doelstellingen, duidelijk stellen van de doelgroep, het gebruik van marketingtechnieken, social media en het vergroten van je online aanwezigheid. Je kan een online marketing strategie zelf opstellen, maar ook samen in overleg met een marketingbedrijf maken.
Wat staat er in een plan?In een strategisch marketingplan staan veel elementen om zo jouw bedrijf te laten groeien. Er staan veel doelstellingen in, je moet duidelijke doelen bepalen. Wat wil je bereiken met de marketingplannen? Meer verkeer naar je website, de conversies verhogen of meer naamsbekendheid? Dit zijn allemaal dingen die je moet onderzoeken en vaststellen. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welke doelgroep je wilt bereiken. Gaat je marketing over computer software? Dan hoef je geen online marketing strategie te maken gericht aan de horeca, zij zullen daar vrij weinig mee te maken hebben. Hoe krijg je bezoekers die naar jou komen, in plaats van je concurrenten? Je moet jezelf onderscheiden en om dat te kunnen doen moet je onderzoeken wat je concurrenten aanbieden en hier zelf op inspelen. Een ander vaak gebruikt middel is social media. Veel mensen hebben wel enige vorm van social media waarop veel te zien is. Het gebruik van social media is daarom een hele goede manier om meer naamsbekendheid te creëren en meer interactie met je doelgroep te hebben.
Wanneer is je online marketing strategie succesvol?Zodra je positieve effecten op je bedrijfsresultaten ziet, weet je dat de marketing geholpen heeft. Dit kun je zien in meerdere punten, zoals toename in het websiteverkeer. Een succesvolle marketing strategie zou moeten leiden tot een groeiend aantal bezoekers op je website. Je kan dit meten door te kijken naar het totale aantal bezoekers, unieke bezoekers en hoelang zij op jouw website spenderen. Ook kan je kijken naar een verbeterde conversieratio. Wat je wilt is een stijging van het aantal conversies, meer aankopen, meer inschrijvingen of offerte aanvragen. Wanneer je aan de slag bent gegaan met social media in je online marketing strategie, moet je ook verbetering zien op social media. Een stijging in volgers en interactie, zoals likes, reacties, shares en kliks. Wat je uiteindelijk wil is een positieve ROI, Return On Investment. Dit houdt in dat de opbrengsten die je hebt gecreëerd uit je marketinginspanningen hoger zijn dan de kosten die je hiervoor hebt gemaakt. Wanneer één of meerdere van deze punten behaald zijn, kan je spreken van een succesvolle online marketing strategie.
|
