Kaliyuga
Zakelijke dienstverlening

De laatste ontwikkelingen van leersystemen in 2017

Een Learning Management Systeem (LMS) is een complete backoffice en frontoffice applicatie waar alles processen van een training in kunnen worden verwerkt. Of het hier nu gaat om het inplannen van een training of het behalen van een certificaat of het opvolgen van een examen. Alle logistieke stappen die va inschrijving tot en met het afnemen van een training te maken heeft behoord tot het leer management systeem. Wat we kunnen zien als trend in 2017 is dat juist de administratieve afhandeling van de processen van een training nu steeds meer onderdeel zijn geworden van de LMS oplossing. Maar activiteiten als het werkelijke trainen wordt steeds minder vanwege de vele losse applicaties die hiervoor momenteel kunnen worden gebruikt.

Scheiding van de front en backoffice

Wanneer we nu vooral de scheiding tussen de front en backoffice van het LMS systeem bekijken dan zien we dat er steeds meer mogelijkheden van leren naar voren komen en specifieke oplossingen die hiervoor kunnen worden gebruikt. Enerzijds zie je dat sociale media wordt gebruikt om ervaringen uit te wisselen en anderzijds ook video wordt toegepast om efficiënter te kunnen leren. De integratie van de front en backoffice kan vis slimme api’s worden verzorgd waardoor het LMS systeem meer een totale oplossing blijft.

Maatwerk trainingen

De behoefte aan maatwerk trainingen die meer gericht zijn op de performance van een bedrijf is de huidige trend waarmee LMS systemen te maken hebben. Bedrijven moeten sneller kunnen anticiperen op veranderingen in de markt en moeten dan ook vaak sneller kennis eigen maken dan voorheen. Het gaat bij deze kennis vaak over de context van het onderwerp en diepgaande kennis kan vaak door e-learning of zelfstudie worden versterkt. Voor de moderne opleiders van 2017 is er een taak om vooral mee te denken met de performance van een organisatie. Een training op maat die bijdraagt aan het directe bedrijfsresultaat is dan vooral de uitdaging hierbij.