Toen Thomas the Tank Engine voor het eerst op televisie verscheen in de late jaren 1940, was er geen echt spoorwegmodel te vinden. In plaats daarvan werd een houten duwspeelgoed gemaakt door Wilbert Awdry. Deze versie was anders dan de Thomas die in de boeken verscheen, die gebaseerd was op de LNER Klasse J50. De locomotief had gele voering en een NW op de zijtanks.
Meccano Ltd reageerde op het succes van de show in 1967 door wagons en Percy uit te brengen. Na bijna tien jaar introduceerde Hornby Hobbies ‘The World of Thomas the Tank Engine’. Het is het enige Thomas-model met een individueel gebeeldhouwd gezicht. De locomotieven worden geproduceerd op een 00-spoorbreedte en Hornby leverde ook rijtuigen, wagons en gebouwen langs de lijn.
Om de karakters van Thomas en zijn vrienden te produceren, maakte Meccano een model van de LB&SCR 0-6-0T ‘E1’. Een tweede model van de locomotief, een uurwerk, werd helemaal opnieuw gemaakt. Het gezicht van Thomas werd na het eerste jaar veranderd en het personage werd opnieuw ingedeeld in de tv-serie. In het volgende jaar introduceerde Meccano de tweede reeks personages in ‘The World of the Tank Engine’.
Na het succes van de televisieserie werd een nieuwe set treinen geproduceerd. De eerste Thomas Mk1 werd in 1979 met de coaches gestopt. In plaats daarvan werd het jaar daarop de Mk2 geproduceerd met behulp van de Tri-ang ‘Jinty’ 3F 0-6-0T. Een ander model van de Thomas Mk2 werd vervaardigd door Hornby. Hierdoor zijn er honderden verschillende modellen van de Thomas the Tank Engine.
De eerste Thomas the Tank Engine werd geïntroduceerd in boek #2 van de Railway Series. Hij was een zijtankmotor, een type locomotief met tanks aan weerszijden van de ketel. De naam is vaak een samentrekking van het woord ’tank’, wat ’trein’ betekent. De E2-klasse 0-6-0T heette oorspronkelijk Edward en werd gebouwd voor de London Brighton and South Coast Railway tussen 1913 en 1916.
De eerste Thomas the Tank Engine was een zijtankmotor met twee tanks. Dit type locomotief heeft tanks aan weerszijden van de ketel. Het is aangepast tot een zijtankmodel voor de serie, die in 1985 werd uitgebracht. De trein bestaat uit een enkele locomotief met twee passagierscompartimenten. De tweede is een passagiersmodel, dat een enkel compartiment heeft.